Spara där du kan så att du kan spendera där du vill

av Serpens Albus

För ett antal år sedan frågades jag hur min femårsplan såg ut. Jag kunde inte ge något svar. Det var inte något jag egentligen tänkt på. Jag kände människor som hade planerat de närmaste åren i detalj och visste exakt vad de ville uppnå men jag hade aldrig själv lyckats med något sådant. Jag är inte säker på att jag skulle kunna ge något bättre svar ens idag, fastän jag kan tänka mig att det är någonting man som 31-åring borde ha. Jag tänker inte på det dels för att det är lite för specifikt och dels för att jag faktiskt är rätt nöjd med mitt liv som det är. Jag känner en inre frid och har lite av inställningen att varför försöka reparera något som inte är sönder. De förändringar jag vill göra är mer ”fin-lir” än något annat.

Det finns områden i mitt liv jag vill förändra eller förbättra kanske är ett bättre ord. Jag kan ibland finna mig göra saker som jag inte egentligen vill göra. Det betyder inte att jag är negativt inställd till dem per se utan bara att jag inte har planerat göra det. Det är saker som bara händer; jag kan titta på tv i två timmar fastän jag inte är speciellt intresserad av programmen eller slösurfa på Facebook, Internets svar på lavalampan.

Jag läste en gång en artikel om privatekonomi som förespråkade att man skall spara där man kan så att man kan spendera som man vill. Tanken vara att man aggressivt skall dra ner på utgifter på sådant som inte egentligen är viktigt så att man senare har möjlighet att spendera på sådant som man verkligen vill ha, sådant som berikar ens liv och förbättrar ens livskvalitet. Det är en princip som jag själv försökt anamma men jag tror också att den kan anpassas på tid; jag vill spendera min tid på sådant som jag verkligen vill göra, sådant som gör mig lycklig och dra ner på sådant som inte egentligen betyder något.

 

Fortes fortuna adiuvat