Att fokusera på det negativa

av Serpens Albus

Jag gick med i en grupp för barnfria individer på Facebook, kanske mest för att jag faktiskt inte känner så många (1 för att vara exakt) människor som gjort ett aktivt val att avstå från föräldraskap. Jag vet däremot inte om jag är så förtjust i gruppen.

Den verkar nämligen lida av ett vanligt förekommande symptom för dylika internet-grupper; mycket av det som skrivs är negativa vinklingar av ungar och allt vad de nu kan innebära. Jag medger fritt att jag också inte är speciellt förtjust i skrikande barn på restauranger, tåg osv. Då jag för en tid sedan såg en mamma kämpa med att få in sin skrikande unge (som stretade emot genom att hålla fast sig i dörrkarmen) i bilen var det långt ifrån något jag själv ser den minsta tjusning i. Men jag ser ingen idé med att vältra sig i negativitet runt det hela. Jag rycker på axlarna och går vidare. Det där är inte mitt problem och tacka för det!

Det finns så mycket positivt i den barnfria tillvaron som jag själv skapat. Negativitet är tärande. Att konstant fokusera på något negativt försätter en själv bara i en dålig sinnesstämning som berövar dig livsenergi, energi som kunde fokuseras på något mer givande eller produktivt. Jag kan inte tala för andra men det var för mig en av huvudorsakerna att välja bort barn; för att kunna fokusera på annat och göra det helhjärtat. Jag söker njutning, inte ytterligare stressmoment.

Fortes fortuna adiuvat