En livets sanning

av Serpens Albus

Kockan är halv 10 på kvällen. Jag kommer hem från ännu ett träningspass, en kväll då gymet till största delen varit väldigt folktomt. Det här är vad jag gör, det här är vad jag trivs med och njuter av; jag lyfter skrot och spelar gitarr*. Medan jag väntar på att hissen skall komma ner formulerar jag vad jag kallar en av mina ”livets sanningar”; forma ditt liv efter det du njuter av.

För mig är det otänkbart att leva mitt liv på något annat sätt. Finner jag njutning i något vill jag, bör jag hitta ett sätt att lyfta upp just det till en av de främsta prioriteringarna. Tycker man om att resa är det självklart att man då skall hitta sätt att kunna göra det. Det här gäller även saker som inte är lika påtagliga; abstrakta värderingar, som frihet, tystnad och så vidare.

Det svåra är att hitta de där sakerna som betyder något, mer än andra saker, att fokusera på en handfull värden i det konstanta bruset av distraktioner i dagens samhälle. Men när man väl gjort det är det inte direkt svårt att forma sin tillvaro efter det man funnit och det är sannerligen inte svårt att njuta av livet man kontinuerligt skapar.

Fortes fortuna adiuvat

*Naturligtvis gör jag mycket mer men det är de två sakerna som dyker upp i mitt huvud just denna kväll