”Du har inga egna ännu?”

av Serpens Albus

”Du har inga egna ännu?”
Frågan ställs av en bekant som jag stöter på vid Anttilas leksaksavdelning medan jag står och funderar ifall det är för tidigt att köpa en radiostyrd bil åt min 3-åriga systerson. Efter att en stund ha stått och diskuterat hur mycket Lego har förändrats sedan vi var barn får jag så ovanstående fråga.

”Nej…” svarar jag, nära att sätta till ett ”inte ännu”, inte för att jag vill ha barn i framtiden utan bara för att på något sätt sätta mig på ”samma nivå”. Ett ”nej herregud jag fattar inte hur någon kan leva med såna där” skulle nog inte ha fungerat så bra i ett sådant läge.

Det är faktiskt första gången jag fått en dylik fråga så jag har aldrig förr riktigt tänkt på det ”korrekta” svaret att ge. Jag döljer inte direkt att jag inte har några planer att skaffa barn men en del av mig vill ändå undvika att ge ett alltför definitivt svar eftersom jag tror att det kan uppfattas som stötande på något vis, som att säga att personen i fråga valt ”fel”.
Medan jag går iväg funderar jag över ifall jag nästa gång skall ge ett annorlunda, mer utförligt svar.

Fortes fortuna adiuvat