Offentlig amning

av Serpens Albus

Jag läste nyligen någon grej om offentlig amning. Som barnfri individ är det här någonting som jag anser att jag borde ha någon slags åsikt om. Stereotypen vore väl att jag skulle tycka att det är äckligt/förkastligt och att det är något som folk gott och väl kan göra någon annanstans. Men det gör jag inte.

Sanningen är den att jag faktiskt inte bryr mig. Det är inget som berör mig. Jag kan bli mer störd på att jag hittat en kappa jag skulle vilja ha men inte köper för att jag inte riktigt kan komma på något tillfälle att använda den.

När jag tänker på det har jag faktiskt väldigt sällan ens sett någon amma på ett offentligt ställe. Jag kan inte undvika att undra ifall ammande mammor, eller kanske t.o.m mammor rent generellt, är ”osynliga” för mig. Är de som Fantomen och faktiskt ibland går omkring på stadens gator som vanligt folk? Kanske det helt enkelt beror på att jag sällan rör mig i stan före 1 på eftermiddagen, då alla mammor redan styrt hemåt för att koka barnmat eller vad de nu gör. Kanske Vasas centrum är fyllt av kvinnor som helt ostört till höger och vänster halar fram bröst och trycker i munnen på spädbarn. Jag är inte säker på ifall jag vill undersöka om så är fallet.

Fortes fortuna adiuvat