Åldersgränser…

av Serpens Albus

Jag tänkte publicera en text om åldersgränser. Jag finner det en aning märkligt t.e.x att man i Finland anses tillräckligt mogen för att försvara landet och därmed också döda för staten medan man samtidigt inte får gå till alko och köpa en flaska starksprit. Förväntas man skjuta skallen av  folk borde man väl ändå ha rättigheten att supa till efteråt, men kanske det bara är min åsikt.

Grejen jag så småningom ville komma till är det absurda i landets högsta åldersgräns och huruvida idé´n med den är att skydda folk från att göra ”dumma” beslut. Man vill ju så gärna tro att man är vuxen och ”självbestämmande” redan vid 18 års ålder eller senast vid 21 då man kan trava in på Alko och köpa den där flaskan Finlandia. Men det är först vid 30 år som man anses tillräckligt vuxen, tillräckligt mogen för att ta beslutet att inte skaffa barn, någonsin. Det är först då som sterilisering enligt lag* är tillåtet. Samtidigt är det fullt tillåtet att en 17-åring skaffar barn. Jag anser det en aning märkligt men kanske det bara är min åsikt.

Det var det jag tänkte skriva inlägget om men jag fick aldrig till slutklämmen riktigt, eftersom jag då började fundera ifall ”storebror” verkligen vill skydda dig, medborgaren, från ett ”dumt beslut” eller om det handlar om något annat. Jag påstår att det (oftast) är ett urbota dumt beslut att skaffa barn vid 17-års ålder. Jag börjar då misstänka att det måste finnas någon annan bakomliggande orsak. Att föda fram mer människor kanske helt enkelt inte är lika negativt som att beröva storebror framtida skattebetalare…

Fortes fortuna adiuvat

*Om inga andra vägande orsaker finns