Barndomshjältar

av Serpens Albus

”Michael Knight, a lone crusader in a dangerous world. The world of the Knight Rider.”

Orden är från outrot till den eminenta tv-serien Knight Rider. Som barn var jag ett enormt stort fan. Efter varje avsnitt gick jag ut och cyklade runt medan jag låtsades att min cykel var en svart Pontiac Transam (som för övrigt var den coolaste bil som fanns). Man kan nog påstå att Michael Knight var något av en barndomshjälte för mig.

Utöver Knight Rider var jag även stor idol av Lucky Luke och var ständigt på jakt efter en vit cowboyhatt, som jag aldrig hittade. Några år senare började jag läsa serietidningen X-men där min absoluta favorit var Wolverine, eller Järven som det översattes till på svenska. Även där gick min fascination långt, så pass långt att jag tillverkade handskar med klor som jag klippt ut ur en metallplåt.

Jag kan inte undgå att fråga mig själv hur stort inflytande dessa tre barndomsidoler haft. Det som alla tre har gemensamt är att de är ensamvargar. Har de bidragit till att jag inte bara trivs  i mitt eget, solitära sällskap, utan nästintill idealiserar en sådan tillvaro?

Fortes fortuna adiuvat