Jag vill vara som Batman

av Serpens Albus

Jag sitter i soffan och tittar på ett nytt favoritprogram (”Guy Code” som visats från Mtv), där man på ett humoristiskt sätt behandlar olika situationer en man kan stöta på och hur man skall reagera, t.e.x som i detta avsnitt – hur man gör då man träffar sin flickväns kompisar för första gången.

En av männen berättade att han ser det lite som en anställningsinterjuv, där han har förberedda svar, såsom angående hans ”femårsplan”. Jag börjar genast fundera vad min personliga femårsplan är. Sedan jag köpte lägenhet försvann en betydande post på den listan (att betala av lägenheten är däremot ännu kvar). Vill jag fokusera på att tjäna ännu mer pengar, få mer makt, ta över världen? Inte egentligen.

Det jag nu vill uppnå är mer inriktat på icke-materialistiska mål; att bli en mer ”värdslig gentleman”, att ha kunskap om en rad olika ämnen. Men jag vill också vara en bra morbror, vad det nu än betyder. Kanske lite som deras egen personliga beskyddare; en egen Batman som dyker upp ur skuggorna och slår skiten ur the bad guy när det behövs*. I en artikel jag nyligen läste talades det om en ”manlig skattkista” och jag mindes hur intressant det var att rota runt i morfars samling gamla mynt. Jag vill vara den där morbrorn som låter min systerson få en av mina ”skatter” för att sen uppspelt komma hem och visa den för sin mamma, som sedan resolut ringer och skäller ut mig för att pojken är på tok för ung för att ha en fällkniv.

Fortes fortuna adiuvat

*The bad guy fungerar här som en metafor och betyder inte nödvändigtvis fysiskt våld mot en annan person…så länge de inte kidnappas av den Kinesiska maffian, isåfall är all bets off.