En speciell talang

av Serpens Albus

Luften är fuktig efter ett ihållande regn som precis slutat. En svag vindpust sveper in och små vattendroppar faller ner från björkarna som omger den lilla träläktaren, och landar i min nacke. Jag ler för mig själv. Jag sitter och ser på en fotbollsmatch; division 4, damer, Petalax mot FC Brändöpojkarna.

Jag har en något speciell talang; jag kan bli intresserad av lite vad som helst. Och när intresset griper tag i mig går jag sällan in för det med något mindre än en slags besatthet. Jag fokuserar in mig som en laser och det är få stunder på dagen som jag inte på ett sätt eller annat tänker på ämnet i fråga.

Det kan börja med något väldigt trivialt; jag kan se ett youtube-klipp och få en idé, en önskan om att veta mera eller ta något som en personlig utmaning som jag sent släpper. Jag ler för mig själv, eftersom jag känner mig lyckligt lottad. Jag kan sätta tid på det här. Jag har råd att bli besatt.

Fortes fortuna adiuvat