Icke-alkoholbruk

av Serpens Albus

”Jag tycker du borde börja dricka kaffe, om inget annat bara som en social grej”, sa min käre far åt mig för en tid sen. Många har genom åren uttryckt liknande åsikter om alkohol. Den senaste tiden har jag funderat en del på mitt alkoholbruk, eller snarare avsaknaden av det iom att jag är nykterist.

Det började väldigt enkelt. Jag hade inte dragit någon brakfylla eller vaknat upp i fyllecellen med en ansiktstatuering. Det var ett rent pragmatiskt beslut; jag gillade inte smaken av alkohol. Dessutom var det (då) dyrare än coca cola (en av mina två laster i livet). Det tedde sig helt ologiskt att sätta pengar på något jag inte tyckte om, lite som att jag skulle gå på restaurang och beställa vispgröt (yäk!).

Det var där det började men jag kan inte hjälpa att fundera över varför jag fortsätter. Jag undrar ifall jag inte på ett eller flera plan njuter av att vara annorlunda, lite ”egen”, att se folks reaktioner då jag säger att jag aldrig dricker. Kanske den kicken är större än vad alternativet skulle vara.

Fortes fortuna adiuvat