Vad händer OM jag träffar Henne?

av Serpens Albus

Det är en återkommande fråga som jag igen fick för ett tag sedan; vad händer om du träffar Henne; Hon, Kvinnan som förvrider mitt sinne och ställer alla mina övertygelser på huvud. Vad gör händer då? Jag vet exakt vad som händer; alla mina övertygelser ställs på huvud, precis som frågan antyder. Går det här stick i stäv med vad jag tidigare skrivit, hur säker jag är på mina tidigare beskrivna ståndpunkter? Nej, jag spelar bara på oddsen.

Jag älskar siffror, diagram och statistik. I och med att det finns några miljarder kvinnor i världen erkänner jag den statistiska sannolikheten för att det de facto finns en handfull kvinnor som kan förändra hela min världsbild. Men jag befinner mig inte i ”hela världen”, jag träffar inte miljarder kvinnor. Jag rör mig i relativt små cirklar. Sannolikheten för att någon av de få skall passera genom dessa cirklar ser jag som ytterst liten. ”Men tänk OM…” hör jag publiken ropa.

Det är ett väldigt stort ”om”, ett gigantiskt ”om”, så stort att det blir mer någon slags akademisk övning i mental masturbation, likt att fråga sig hur livet skulle vara ifall grisar bajsade apelsiner (skulle veganer äta en grisbajs-apelsin, skulle muslimer anse dem som orena? etc). Det är en hypotetisk framtid så dimmig att jag inte kan se den eller greppa vad den skulle innebära. Skulle jag kunna ändra mig, skulle jag göra det för mig själv eller för Henne och skulle det då betyda att jag gav upp en del av mig själv? Jag måste helt enkelt besvara dessa frågor med: jag återkommer ifall det händer. Men det är inget som kommer att hålla mig vaken om nätterna.

Fortes fortuna adiuvat