Är det egoistiskt att inte skaffa barn?

av Serpens Albus

Inlägget är en lös fortsättning på mitt tidigare inlägg.

Jag har själv inte råkat ut för det men jag har hört en del som fått höra att man är egoistisk om man inte skaffar barn. Vad är mitt svar på detta, är det egoistiskt? You’re god damn right it is! 

Det som motiverar mig personligen är inte tankar om att ”offra mig” för att andras ungar faktiskt skall ha en planet att leka med i framtiden. Jag tänker inte det minsta på ”artens fortlevnad”. Det jag valt har jag gjort enbart av egoistiska skäl; jag tror att min livskvalitet utan barn är bättre än med barn. Att inte skaffa barn är egoistiskt för mig.

Men för mig betyder inte egoism automatiskt något negativt. Det betyder inte heller att alternativet, att skaffa barn, skall ses som en motpol, som det altruistiska. Motiven till att skaffa barn är inte mindre egoistiska än att inte göra det och är det inte så det skall vara? Ingen kan väl påstå att det är en bra idé att skaffa barn för att någon annan vill det?

Fortes fortuna adiuvat