Gör världen till en bättre plats

av Serpens Albus

Jag går med snabba steg mot stadsbiblioteket. I min hand håller jag en 30 watts Marshall G30RCD gitarrförstärkare. Två timmar tidigare lade jag upp en annons (på en välkänd nätsida som börjar på F och slutar på it) om att jag ger bort den gratis till någon ung gitarrist i nöd. Killen som ringde verkade upprymd och förklarade att han var i knipa och behövde en förstärkare.

Jag anser mig själv inte vara någon speciellt god person. Jag försöker inte rädda valarna, regnskogen eller barn i fjärran länder. Jag återanvänder plastpåsar inte för att det är en miljögärning utan för att det sparar MIG pengar. Jag tror däremot starkt på möjligheten att göra världen till en lite bättre plats med små, vardagliga gärningar för att ”sprida bra feelis”.

Denna tanke snurrar i mitt huvud när jag räcker över transistorförstärkaren till den tacksamme killen iförd en röd vinterjacka och mörka solglasögon, med en vänlig uppmaning att när han senare får chansen också skall komma ihåg detta och på samma sätt ge den vidare till någon som behöver den. Jag går hem i tron om att ha gjort världen till en lite bättre plats.

 Fortes fortuna adiuvat

Epilog

Några dagar senare hittar jag en annons på samma nätsida med en beskrivning (ingen bild) på en gitarrförstärkare förvånansvärt likt den jag just gett bort. Jag jämför telefonnumret med personen som ringt mig. Det är samma person. Femton timmar efter att ha fått förstärkaren försöker han sälja den vidare för tre gånger mer än den är värt (och påstår dessutom att den är fem år gammal när sanningen är närmare 10år).