Vem tycker det är okej?

av Serpens Albus

Klockan är 01:15, natten till tisdag. Jag ligger i min säng och försöker sova. Jag förbannar mig själv för att jag är alltför snäll ibland. I mitt vardagsrum står en 50w Marshall rörförstärkare som skulle kunna krossa fönster om jag vred upp den till 10. Det jag skulle vilja göra är att rikta högtalarskåpet mot väggen och riva loss.

På andra sidan väggen håller mina relativt nyinflyttade grannar på med att våldta alla Britney Spears’ hits på karaoke, eller möjligen singstar. Egentligen störs jag inte så ofantligt mycket av ljudet, inte heller över den ofantligt dåliga engelskan. Det som stör mig är deras respektlöshet.

Vore det en fredag eller lördagskväll skulle de få hållas. Då är det trots allt helg och jag bor i höghus. Lite festljud får man räkna med. Men en måndagsnatt, nu snart halv två? Vad är det för människor som tycker det är okej? Men jag säger inget. Jag vrider inte upp min Marshall. Jag bultar inte ens i väggen. Jag vet inte riktigt varför.

Fortes fortuna adiuvat