Är jag värd det?

av Serpens Albus

Det är fredag eftermiddag och jag sitter och bläddrar i senaste Bostadsbladet. Jag skummar igenom annonserna målmedvetet. Den senaste tiden har mitt intresse för att köpa bostad vuxit. Jag har haft möten med banker, varit på visningar och gjort egna ekonomiska kalkyler. Ändå känns det som något ytterst avlägset. Det är också något som håller mig tillbaka.

Jag har alltid varit väldigt ovillig till att köpa saker på avbetalning. Att göra det känns som att man köper något innan man har pengarna, innan man har ”förtjänat” det. Att köpa bostad är kanske det största inköp man kan göra ”på avbetalning”. Därför ifrågasätter jag också om jag faktiskt är ”värd” en lägenhet.

Jag stiger upp från soffan och sätter mig i en ’Kilta’-stol jag nyligen köpt för 5€, tummar på armstödet. Det känns som om samhällets alla osynliga krafter drar i mig, som om det är uppbyggt på idén att jag skall ta steget. Jag är nära men jag vet inte om jag är värd det.

Fortes fortuna adiuvat