Vinterdepression?

av Serpens Albus

Jag sitter stilla på golvet i min lägenhet och stirrar rakt fram. Julbelysningen som prytt stadens gator har börjat tas ner. Julgranen är utkastad och det nya årets första timmar försvunnit och kvar är månader av totalt mörker och bitande kyla. Jag vet inte om det är det som gör mig nedstämd eller om det är något annat.

Jag känner mig orolig, trött men ändå full av energi. Inombords rasar ett slag. Någonting har invaderat mig och äter upp mig inifrån, som en svart, våt råtta. Jag måste bort. Fly.

En röst inom mig försöker skaka av mig känslan, dräpa råttan som gnager på mitt innandöme. ”Sätt på en Whitesnake-skiva och ta en dusch, det piggar nog upp ska du se”. Jag ställer mig upp, böjer ner huvudet för vinden och biter ihop. Det kommer att bli en lång vinter.

Fortes fortuna adiuvat