Det är inte ensamheten som är förödande utan något annat

av Serpens Albus

Jag skrev en gång ett inlägg med rubriken ”Det sägs att ingen vill vara ensam. Det är fel”. Jag är ännu helt övertygad om att det är så; ensamhet är inte något farligt, något skrämmande att jaga bort till varje pris. Det är inte ensamheten som är förödande utan något annat. Och jag tror mig ha kommit på vad.

Alla vill känna sig nödvändiga och åtrodda på ett sätt eller annat. Arbetslöshet kan i många fall vara så deprimerande eftersom man inte längre känner att man behövs. Ett förhållande är lite på samma sätt; det är ett ”arbete på fritiden”.

I förhållandet vill någon ha en, man är behövd. Det är inte ensamheten man försöker undvika utan den där känslan att vara åtrodd man vill åt. När man en gång har fått smak för ”drogen” är den otroligt svår att komma ifrån. Det är inte ensamheten som är fienden, vilddjuret som förföljer mig om natten. Det är drogen.

Fortes fortuna adiuvat