Frihetens tveeggade svärd

av Serpens Albus

Jag sitter på en pizzeria i Rewell Center i Vasa och studerar slött människorna som går förbi i jakt på mellandagsreafynd. Jag är djupt engagerad i en mental brottningsmatch där jag försatt mig själv i ett dödläge utan att hitta en utväg. Jag försöker få klarhet i om jag skall köpa lägenhet nu eller först om ett antal år.

Jag leker med siffror i mitt huvud men jag är egentligen redan övertygad om att inget av alternativen är bättre än det andra. Det jag sparar in på att inte betala hyra går till att betala ränta på ett större lån. Jag åsidosätter matematiken och försöker  istället klura ut djupare orsaker; varför vill jag köpa nu, varför vill jag köpa senare?

Jag älskar friheten i att bo på hyra och långsamt men säkert, varje månad, lägga undan pengar till framtida boende. Det ger mig en bred marginal ifall oförutsedda utgifter skulle uppkomma. Om mina föräldrar skulle behöva det ger det mig möjlighet att hjälpa till. Men är sannolikheten större att en dylik situation uppstår nu, eller om några år, då jag möjligtvis redan kunde ha betalat lånet? Eftersom jag inte har någon familjeplanering att beakta är jag fri att planera dessa frågor som jag själv vill, men friheten är ett tveeggat svärd där svaren inte är klara.

Fortes fortuna adiuvat