Det här är viktigt

av Serpens Albus

Innan jag drar på mig kappan för att stega ut genom dörren, ut i kylan, tar jag hand om disken. Det finns få saker så tillfredsställande som att komma hem när alla hushållssysslor är avklarade. Jag gillar inte vinter. Ibland hatar jag den. Ändå beger jag mig ut på en kvällspromenad, som så många gånger förr. Något lockar mig, får mig att trotsa vinterstormen.

Jag är uppfylld av en nästan överdrivet stark känsla av optimism. Av orsaker jag inte tänker gå närmare in på har jag sett det nödvändigt att revidera min ekonomiska 10-årsplan. Ett resultat av detta är att mitt lägenhetsköp ser ut att bli betydligt närmare än tidigare planerat. Och genast har något som kändes långt borta blivit så mycket mer påtagligt.

Medan jag står och blickar ut över den frusna viken, med iskristaller piskande mitt ansikte och kölden klösande likt underjordiska demoner, i mina fötter och tår, fylls jag av en djup känsla av belåtenhet, tacksamhet och glädje över att jag har möjlighet att forma min tillvaro på det sätt jag anser vara bäst. Det här är viktigt, något jag måste slå vakt om, med alla tillgängliga medel.

Fortes fortuna adiuvat