När njutningen försvinner

av Serpens Albus

Den nyfallna snön knarrar under mina skor. Gatorna är höljda i ett mystiskt dunkel och det kunde lika väl vara skymning som morgongryning. Jag borstar motvilligt av snön från bilens fönsterrutor innan jag går in. Jag hänger av mig kappan och går in i sovrummet där jag översköljs av en olustig känsla.

På en klädställning i rödbrunt trä hänger en vit skjorta, en svart sidenslips och min svarta kostym. Likt en illavarslande vålnad kastar kostymen en isande skugga över rummet. Vanligtvis njuter jag av att ta på mig kostym; en maskulin rustning jag bär med stolthet. Inte idag.

Jag finner ingen njutning i att slipsknuten blir perfekt. Ytterkappans vanligtvis silkeslena smekning känns sträv. Beklädnadens symboliska värde ligger som ett tungt ok på mina axlar. Jag hatar begravningar.

”I kind of get the feeling that life isn’t about what you leave behind, but what you do while you are here”
Author