Att göra vardagen till något speciellt

av Serpens Albus

Resväskan är alldeles för stor för endast en övernattning. Jag var fullt medveten om det när jag packade. Jag har en mindre som skulle ha passat bättre men jag ville inte vika min kostym desto mer. Jag tar upp de noggrant putsade skorna och ställer dem bredvid en stol medan jag försöker välja vilken av de tre slipsarna jag tagit med som jag gillar bäst.

Jag kunde ha stannat hemma ikväll. Jag kunde ha sett någon film på tv, kanske ätit lite popcorn och gått till sängs tidigt. Jag kunde ha sparat pengarna men jag har en stark förkärlek till att försöka göra annars helt vanliga dagar till ett speciellt tillfälle, något jag kan minnas.

För när det kommer till kritan, vad skulle jag egentligen ha mer nöje av om tio år; några hundralappar extra på bankkontot, eller minnet av en kväll, en helg, jag valde att lyfta upp ovanför den gråa vardagen och Novembernattens kalla regn? Det är min födelsedag* och jag befinner mig i en hotellsvit på Hotell Kantarellis…tre kvarter från där jag bor.

“Of all the days that blend into years that drift into the past, tuxedo days are, without exception, special days.”
Christian M. Chensvold

*Som vanligt är inlägget skrivet med fördröjning. Det är alltså inte min födelsedag idag.