Gläntar på dörren för en kvinna

av Serpens Albus

Jag spatserar långsamt längs vattnet. Bredvid mig går hon, utan att säga ett ord. Jag är inte helt säker på varför jag gör det; om det är någon slags uppmärksamhetssökande eller om jag faktiskt vill lära henne någonting, att se på världen genom mina ögon, om än bara för någon timme. Jag undrar om hon lyckas…

Fortes fortuna adiuvat

Nedan följer en gästblogg av X3Ms Frida Lindholm.

———————————————————————————————————

Han duschar ofta helt för länge. Så länge att tapeten som hänger i tamburen börjat hänga. Det stör honom inte. Den fungerar som en symbol för att det inte finns någon som bestämmer över honom, ingen kvinna i hans liv.

 Vi promenerar omkring vid havet tillsammans. Spatserar. Försöker känna efter hur det känns i benet då vaden nonchalant sparkas framåt, hur tanken lugnt glider iväg och hur blicken vilar på det gråa vattnet. Plötsligt ser han en lekplats. 

– ”Det här brukade en del gamla flickvänner klaga över. Att jag var barnslig. Att jag ville leka”. Han tänker mycket på kvinnor för tillfället. Den stora lampan som används för fotografering fascinerar Serpens. Men så starkt ljus fungerar inte då man bjuder hem damer på besök. – Då ska det vara skum beslysning. Innan vi går vill han ytterligare säga oss en sak. Om kvinnor. – Den där servitrisen, hon på Café de Paris, hon hade prydliga ögonbryn, hon blir antagligen estenom.

Från och med den 6.11 börjar serien En dag som på x3m.yle.fi. Det är därför jag (http://yle.fi/extrem/blog/frida-maria) och Serpens hängde ihop idag.
———————————————————————————————————