Dagar då jag saknar studielivet

av Serpens Albus

Det finns dagar då jag saknar studielivet. Det här är en sådan dag. Klockan är åtta när jag går hem från gymet. Kvällarna har börjat bli mörka men gatorna lyses upp av halare i alla regnbågens färger och entusiastiska gulnäbbar iförda svarta sopsäckar. Kön till en av stadens nattklubbar ringlar sig till hörnet av Rewell Center redan två timmar före öppningstiden och jag undrar ifall jag missar något.

Det finns dagar då jag saknar studielivet, men de dagarna blir färre och färre. Jag kan sakna den lättsamma stämningen och samhörigheten på festerna. Men allt det där roliga kom till ett pris.

Jag sitter på en restaurangs uteservering i Bergamo, en bit utanför Milano och avnjuter en sen middag efter en händelserik dag på racingbanan i Monza. En välkommen smekning av en sval vind letar sig in under min vita linneskjorta. Det finns dagar då jag saknar studielivet. Det här är inte en av dem.

                                                                         Bergamo, Italien

Fortes fortuna adiuvat