Vivere liberum, vivunt beati

av Serpens Albus

Luften är fuktig, nästan klibbig när jag stegar hem från jobbet. Min semester är slut men jag försöker ändå övertala mig om att jag bara ”gör några ärenden på stan” på dagarna för att sedan återuppta de lediga dagarnas lugna gång. Det lyckas inte speciellt bra.

En av mina vänner frågade mig under min semester vad jag vill göra istället för att ha barn. Svaret på det är den månad jag just har levt. Jag har stigit upp när jag vaknat, ibland klockan tio, ibland halv ett på eftermiddagen, jag har tillbringat mina dagar på stranden och på stadens restauranger (jag har b.l.a lunchat på sex olika ställen).

Med världsliga mått mätt har det varit långt ifrån en storslagen tillvaro men jag har mått som en kung eftersom det jag gjort har skett på egna villkor, enligt eget schema. Det är här, i denna enkla frihet, som min lycka finns och det är något jag tänker hålla hårt i.

Bild: Jacob Åberg

Vivere liberum, vivunt beati