Hemligheten bakom en lycklig tillvaro

av Serpens Albus

”En cola”; det är de sista orden jag yttrar innan jag sjunker in i en två timmar lång tystnad. Jag befinner mig på Strampens uteservering en alltför kylig kväll i Juli. Jag har slagit mig ner vid ett tomt bord mitt på terassen och sitter nu och betraktar vattnet, måsarna som flyger runt och paret en bit längre bort som jag har en känsla sitter och sneglar på mig.

”Det här har jag gjort alltför sällan”, tänker jag för mig själv, ”bara sitta för mig själv med mina tankar”. Det kanske låter märkligt eftersom jag bor ensam men efter några dagar med fullspäckat schema känns det här nästan som att komma tillbaka hem, till mina rötter och jag drar mig till minnes någonting om ungdomar och ensamhet som jag läst i Vasabladet* några dagar tidigare; ”…en jobbig känsla av ensamhet kan man jaga bort med enkla medel. Det räcker med att göra små saker bara de känns betydelsefulla för dig själv…”

Det slår mig att kanske det är just det som är hemligheten bakom en lycklig tillvaro; det spelar ingen roll vad du gör, vare sig det är de stora sakerna som att skaffa familj, flytta utomlands eller de ytterst små sakerna som att se till så att alla dina slipsar är organiserade – så länge man själv finner tillfredsställelse och mening i det. Min coca cola är slut, jag stiger upp och strosar långsamt hemåt med mina tankar.

En organiserad slipslåda ger frid i sinnet

Fortes fortuna adiuvat

*Källa: Vasabladet, Onsdag 11 juli 2012 sid. 3