Skulle du anta vadet?

av Serpens Albus

Jag sitter på en terrass och diskuterar vardagliga ting med halvbekanta när det framkommer att jag är singel och spenderar en hel del helgkvällar ute på stadens nattklubbar och barer. Det sistnämnda förvånar till viss del men inte lika mycket som då jag uttrycker min säkerhet på att jag kan hålla mig utanför ett förhållande i minst fem år.

”Så kan man inte säga, helt plötsligt händer det, när man minst anar det”. Ändå gör jag det och utan den minsta tillstymmelse till osäkerhet. Det betyder inte att jag är helt, 100% säker på att inte någon helt fantastisk varelse kommer att uppenbara sig. Det betyder bara att jag spelar på oddsen.

Verkligheten är sådan att de flesta kvinnor undviker att ta det första, konkreta steget när det kommer till att närma sig män. Allt jag då egentligen behöver göra är…ja…ingenting. Att det ”händer när man minst anar det” är en överromantiserad klyscha. Man kan säga det så här; när förväntar jag mig absolut inte att Hon skall komma in i mitt liv? När jag sitter hemma och spelar x-box i mina underkläder. Kan det hända? Visst, men jag skulle inte satsa pengar på det. Skulle du?

Fortes fortuna adiuvat