Vi behöver det här

av Serpens Albus

Långsamt går jag hemåt. Jag tar omvägar och stannar för att se in i skyltfönster. Klockan är över tio på kvällen och temperaturen håller sig ännu stadigt över 20-strecket. Inne i centrum stannar jag för att höra på ett jazzband som spelar vid en uteservering.

Ett tiotal meter bort på gågatan håller några par på att dansa till de svängiga rytmerna. Folk dansar på gatorna och det utan att vara desto mer berusade. Jag undrar för en stund ifall detta är Finland. 

Det är då det slår mig; det är just det här vi, Finlands folk behöver; några veckor av varmt väder, då man kan sitta ute på terasserna och njuta av brisen istället för att sänka  blicken mot gatan och kämpa sig igenom en isande vind. Det är nu vi kan känna oss som människor igen och inte som genomfrusna istappar. Det här är sommaren. 

Fortes fortuna adiuvat