Det här är avlsappnat

av Serpens Albus

Jag sitter på balkongen och ser ut över husets bakgård medan jag äter frukost. Flaggan vajar i vinden och slöjmolnen svävar sakta över himlen medan tornsvalorna susar lekande genom luften. En ljum sommarbris söker sig in genom de öppna balkongglasen och smeker min kind och jag minns något som sades på gårdagens midsommarfest. 

Man är egentligen aldrig riktigt avslappnad när barnen är med”. Ett öra lyssnar konstant på vad barnen har för sig. För mig låter det som om man är något av en brandman som alltid väntar på utryckning eller en läkare som är på jour. Fastän det inte finns något som skall göras just då måste man alltid vara beredd att släcka branden.

Efter att jag har ätit min frukost sitter jag kvar en hel timme och tittar ut på träden som vajar lätt i vinden. En fluga försöker hitta ut och en sädesärla hoppar runt på gräsmattan utanför. Jag sluter ögonen och är säker på att jag skulle kunna somna ifall jag ville. Det här är avslappnat.

Fortes fortuna adiuvat