H&Ms reklamkampanj

av Serpens Albus

H&M’s senaste reklamkampanj kom nyligen i blåsväder på grund av att folk ansåg att modellen som användes var på tok för solbränd. Det underblåser ju snedvridna ideal och tvingar folk att bränna sönder sig på stranden och få cancer. Ungefär så gick argumentet. Idag läser jag ett inlägg skrivet av Yllestrumpa som påpekar den lilla detaljen att modellen är från Brasilien och hela grejen blir onekligen mer komplicerad (och intressantare) än vad man först trodde. 

Jag älskar sånt här; då en ny vinkel som jag själv inte ens hade tänkt på lyfts fram. Det är som att öppna en dörr man inte ens visste fanns där och bakom denna dörr finns frågan hur öppetsinnade vi egentligen är? Trots att människor från andra länder och kulturer inte är något ovanligt i dagens samhälle var det (antagligen) ytterst få (inklusive jag) som ens tänkte tanken på att hon helt naturligt kunde ha en mörkare hudfärg än oss bleka nordbor.

Med detta i åtanke, vad är det egentligen vi säger om vi förbjuder dylika reklamkampanjer? Skall människorna i kampanjerna uppfylla någon slags kravlista på utseendemässigt godtagna normer, varav en av dem bara råkar vara ”vit”*? Trots att vi så ofta hör att vi skall acceptera alla människor hur de än är skapta visar tankegångarna  runt denna kampanj att så tydligen inte är fallet.

Fortes fortuna adiuvat

*Jag vill påpeka att jag här inte antyder någon slags dold rasism utan snarare det intressanta i förväntningen att modellen är som vi själva (en tandkrämsvit nordbo)