Det jag älskar med sommarnattens krogkvällar

av Serpens Albus

Det är något speciellt med att gå hem i gryningen efter en kväll på krogen. Stegen ekar lite lätt mellan husväggarna, en fågel kvittrar och en ljum bris svalkar huvudet medan dagens första solstrålar blänker på hustaken. Det är rogivande och jag sätter mig på den låga betongmuren utanför mitt hus för att insupa stillheten och det faktum att vintern nu definitivt är över. Det är det här jag älskar med sommarnattens krogkvällar.

Väl inne i min lägenhet öppnar jag balkongdörren och släpper in den friska vårluften medan jag förbereder en nattmåltid/tidig frukost bestående av fem stekta ägg, en skiva vattenmelon och en rågbrödssmörgås med skinka, gurka och tomat, något jag sett fram emot hela kvällen.

Medan jag långsamt inmundigar måltiden söker jag upp väderleksrapporter för Helsingfors; +20 och strålande sol. Innan jag går till sängs går jag mentalt igenom vad som finns i min garderob som kunde passa för en dagsutflykt med sådant väder. Balkongdörren får stå öppen för första gången i år.

Fortes fortuna adiuvat