Vad är verklighet?

av Serpens Albus

Tystnaden i min lägenhet är öronbedövande. Jag går fram till fönstret och fäller upp persiennerna som annars blockerar all insyn i ensamhetens borg. Den våta asfalten på parkeringen bakom huset suger effektivt åt sig allt ljus och för en stund undrar jag om det är möjligt att nätterna inom en månad kommer att vara nästan lika ljusa som dagen själv. Jag överväger ifall jag skall gå ut på någon av stadens nattklubbar eller ej. 

Kontrasten mellan natt och dag blir tydligast kring klockan två på dansgolvet till en nattklubb. Ingen annanstans är tröskeln till att ”bekanta sig” med en total främlig, för att uttrycka det finkänsligt, så låg. Egentligen är hela scenariot absurt.

Det är kanske därför jag gillar att gå ut på barer och nattklubbar. Inte för att träffa nya människor utan för att jag gillar kontrasten; världen som på dagen verkar så fjärran, så overklig, till och med omöjlig, lika omöjlig som sommarens ljusa nätter ter sig denna becksvarta afton i maj 2012. En afton då jag sitter och funderar över vilken av världarna egentligen är…verklighet.

Fortes fortuna adiuvat