Vad skulle hända ifall jag sa det åt henne?

av Serpens Albus

Det är onsdag kväll och jag är på väg till gymet. Eftersom vädret den senaste tiden har varit allt annat än vårigt väljer jag att gå genom ett köpcenter en bit av vägen. Genom skyltfönstret till en av affärerna ser jag en kvinna som inte direkt är någon klassisk skönhet men jag finner ändå henne attraktiv. Helt plötsligt slår mig tanken; vad skulle hända ifall jag gick in och sa det till henne?

Jag drar mig till minnes oräkneliga debatter om förvrängda kroppsideal och hur det är nödvändigt att förändra bilden på ”idealkvinnan” och föra fram ”riktiga kvinnor”. Ansvaret läggs på media och olika nivåer kräver att det är tidningarna (etc) som måste förändra kvinnobilden. Men skulle det vara möjligt att ”ta tillbaka makten”?

Det något paradoxala är väl att alla kvinnor (män också för den delen) vill känna sig attraktiva men vad skulle kvinnan jag såg ha tänkt ifall jag kom fram och sa åt henne att jag finner henne attraktiv? Skulle hon ha sett det som en genuin komplimang som skulle ha lyft hennes självförtroende (och därmed bekämpat det ”skeva kroppsidealet”) eller, vilket jag själv anser mer troligt, sett det som ett desperat raggningsförsök? Tanken fascinerar mig men jag går naturligtvis inte in.

Fortes fortuna adiuvat