Smoking på operan

av Serpens Albus

På min säng ligger min smoking utlagd, så även min smokingskjorta, fluga, gördel, mina skor och manschettknappar. Jag tar ett steg tillbaka och beundrar uppsättningen. Det är nu precis en timme innan jag skall bege mig ut iförd denna rustning.

Jag är helt säker på att jag kommer att vara den enda på hela stället med smoking och jag måste medge att det känns en aning märkligt. Ändå gör jag det. Opera och smoking går helt enkelt bra ihop. Men det ligger något mer bakom.

 Jag bär den inte bara för att jag anser det passande eller för att klädseln markerar det speciella i tillfället. Min smoking är en symbol för frihet och min självständighet; ett sartoriellt uttryck för min egen väg. Jag sluter ögonen och låter tonerna av Mascagnis ‘Intermezzo (cavalleria rusticana)‘ skölja över mig. Ögonblicket är rörande på mer än ett sätt.

Fortes fortuna adiuvat