Jag är kär!

av Serpens Albus

Det är lördag och jag befinner mig i Vasa centrum av ingen annan egentlig orsak än att det är vad jag brukar göra på lördagar. Jag strosar runt i butiker, möjligen lunchar ifall jag blir hungrig och funderar över hur jag skall spendera kvällen. Efter några helgers paus från krogen funderar jag återigen på att ge mig ut i natten.

Mellan hyllorna i Claes Ohlson tar mitt hjärta ett extra skutt då träffar jag ett par trillingar som jag bara måste ta hem med mig; tre skoborstar av äkta hästhår. Några timmar senare bestämmer jag mig för att lära känna de tre damerna lite bättre, sänker belysningen, sätter på lite Glen Miller och tar fram två par skor och min skuputsutrustning.

Hästhåren smeker och polerar lädret till en glänsande yta. Båda paren, ett svart och ett brunt, får samma behandling och jag skakar nästan av upphetsning över resultatet. Det verkar bortkastat att sätta tillbaka skorna i garderoben så jag placerar dem på soffbordet där jag kan beundra dem medan jag samtidigt ser på en dokumentär om Vietnamkriget. Plötsligt inser jag att kvällen omöjligtvis kan bli bättre än så här, och överger resolut tanken på krogen.

Fortes fortuna adiuvat