För mycket pengar

av Serpens Albus

Jag låter det varma vattnet rinna över mig. Det är hett, nästan för varmt, precis som jag vill ha det. I mitt badrum finns två speglar, en över handfatet och en på dörrarna till skåpet som hänger ovanför toaletten. Öppnar jag skåpet kan jag spegla mig medan jag duschar, vilket är händigt när jag vill raka mig i duschen eller beundra min egen kropp, vilket jag gör varje dag efter gymet. Ikväll är mina tankar dock på annat håll.

På eftermiddagen efter jobbet gick jag igenom mina utgifter för förra året och konstaterade att jag spenderat på tok för mycket pengar på onödiga småsaker. Ändå har jag uppnått nästan samtliga sparmål och sätter i nuläget undan mer pengar än planerat. Det är antagligen också det som gett mig uppfattningen att jag faktiskt kan, nej, får sätta pengar på onödiga saker.

Jag har länge varit av uppfattningen att en av nycklarna till ekonomisk framgång är att konstant känna sig fattig genom att mentalt dela upp sitt sparkapital och öronmärka det för specifika mål. Istället för att se klumpsumman på X tusen euro ser man att man de små, ofantligt mycket mindre delar och är därmed mindre benägen att spendera. Det är dock precis det jag håller på att göra, praktiskt genom mina småköp och mentalt genom att planera extravaganta resor, något som skulle ha tett sig ytterst märkligt för fem år sedan. Jag konstaterar därför att jag måste ha…för mycket…pengar…? Jag öppnar skåpdörren, vinklar den precis rätt och studerar min kropp som nu är rödflammig av det varma vattnet. Områdena på sidorna av överkroppen är emellertid bleka och jag är tvungen att spola varmt vatten på dem för att de skall matcha.

Fortes fortuna adiuvat