Dagens goda gärning

av Serpens Albus

Jag står i kön till en av stadens nattklubbar. Jag köra för att jag är för snål för att ”betala förbi mig”. Vädret är oroväckande dåligt. Än så länge är det uppehåll men de mörka molnen hopar sig och regnet är nära. Jag vänder ansiktet mot himlen för att känna den första regndroppen. Jag är nöjd.

Innan jag gick hemifrån kollade jag nämligen väderleksprognosen och satellitbilder. Eftersom det fanns en tydlig risk för regn satte jag ett paraply i innerfickan på min svarta trenchcoat, ett paraply med precis rätt storlek, inhandlat specifikt för detta ändamål.

Bakom mig hör jag en röst säga: ”det skall väl inte börja regna, mitt hår tål inte regn!” Jag fylls omedelbart med medkänsla eftersom jag vet hur en dålig frisyr kan förstöra en annars bra kväll. Jag tummar på mitt paraply, ännu oanvänt. Repet öppnas och jag släpps fram just då regndropparna börjar falla tätare. Innan jag går in i klubbens sagovärld drar jag fram paraplyet och ger det åt kvinnan som är orolig för sitt hår. Dagens goda gärning är uppfylld. Jag hoppas att det inte är sista gången jag ser mitt paraply. Det skall ju rädda min frisyr en dag.

Fortes fortuna adiuvat