Singlar ÄR onödiga

av Serpens Albus

Det är söndag kväll och jag stryker skjortor medan jag lyssnar på en ‘the very best of Glen Miller’-cd jag hittade på Anttila för fem euro. Det finns få saker som är så tillfredsställande som en rad välstrukna skjortor och moonlight serenade i bakgrunden.

Jag begrundar och försöker stressa upp mig över ett blogginlägg Janne Grönroos har skrivit om hur singlar är onödiga eftersom livets mening egentligen är att föröka sig men ilskan, eller kanske snarare debattivern, väcks inte. Egentligen håller jag med honom; en livsforms biologiska uppgift är att föra vidare sina gener och säkra artens fortgång. Kalla mig tokig men jag menar ändå att mänskligheten högst antagligen överlever utan mitt personliga bidrag (mitt ”koldioxid-fotavtryck” blir, på sikt, också jämförelsevis mindre, vilket betyder att jag med gott samvete kan tända alla lampor och ta långa varma duschar).

Jag hänger upp skjortorna i garderobern enligt ett noga utarbetat system medan jag lyssnar på youtube-klippet som också fanna länkat till i samma inlägg. Ståuppkomikern Louis CK skämtar om hur han inte tar singlar på allvar när de berättar om sina ”problem”. Jag stannar upp och tycker mig kunna urskilja något av en tyst desperation i hans röst när han säger ”it’s never great, my wife assassinated my sexual identity and my children are eating my dreams”. Jag går tillbaka till vardagsrummet, sätter mig i soffan och upptäcker att jag inte hittar fjärrkontrollen. Det är mitt största problem på hela kvällen. Jag skrattar.

Fortes fortuna adiuvat