Jag förstår inte varför jag inte skulle göra det.

av Serpens Albus

Många hittar det här inlägget genom Google-sökningar på ”sjalslag/smoking”. Vill du lära dig mer om vad som utgör en korrekt smoking, gå då till The Black Tie Guide.

Jag skulle vilja säga att jag ibland är så här spontan, att jag kan hitta på sådana här saker på en eftermiddag och genomföra dem redan nästa morgon. Det vore lögn. Jag är inte spontan. Det verkar bara vara logiskt; något jag är tvungen att genomföra, som den där gången jag gick igenom varenda butik i stan för att försäkra mig om att det faktiskt inte fanns ett par rosa herrstrumpor med röda ränder.

Planen tog form i mitt huvud långsamt men en del av mig visste alltid att det var på väg dit. Det måste leda dit. Det fanns inga andra alternativ. Jag hade kunnat leva med sjalslag på smokingen men jag kan inte leva med taskig passform. En del skulle säkert säga att det är överdrivet att hoppa på ett tåg och åka till Helsingfors bara för att se ifall de har en smoking jag gillar; ett plagg som kommer att användas långt från många gånger per år. Jag förstår inte varför jag inte skulle göra det.

Det är tidig morgon, så tidigt att folk inte ännu har börjat söka sig till sina arbeten, inte ens stigit upp. Han går med beslutna steg mot tågstationen. Han har på sig en mörkgrå vinterrock, gråa byxor, en vit skjorta med svarta kritstreck och en virkad, mörkblå sidenslips. På perrongen andas han in den kyliga morgonluften innan han stiger på tåget. Han skulle vilja säga att han gör sådant helt spontant. Det vore en lögn.

Fortes fortuna adiuvat