Min värld rasar samman

av Serpens Albus

Många hittar det här inlägget via Google-sökningar på ”sjalslag”. Vill du lära dig mer om vad som utgör en korrekt smoking, gå då till the black tie guide.

——————————————————————————

Några enstaka, isande kalla regndroppar faller på mitt ansikte. Mörkret vid den här tiden på året är mer än deprimerande. Det är nästan påtagligt, likt en tjock smet som tynger ner ens sinne. Med spänd förväntan går jag från Rewell Center mot nedre torget. Jag har fått en fix idé att jag skall bära smoking på nyår och är på väg mot Jääskeläinen för att kolla deras urval.

Jag lättar på min gråa halsduk, gjord av 100% ull, innan jag kliver in och hälsas välkommen av en smärt kvinna med bakåtslickat, orange-blont hår. Hon har på sig en lila blus, en grå pennkjol och svarta pumps. Jag bedömmer att hon är 36 år gammal. Jag ber henne hämta en smoking i storlek 48 medan jag studerar en hylla med slipsar. Efter en minut kommer hon ner och räcker mig en helsvart smoking med sjalslag. Min värld rasar samman.

Sjalslag. Jag letade specifikt efter en smoking med spetsiga slag. Jag bestämmer mig ändå för att prova när jag ändå är här men kan inte koncentrera mig. Sjalslagen sticker mig i ögonen och framför mig kan jag endast se hur mina drömmar om snofsiga coctail-partyn, galamiddagar och operakvällar går upp i rök. Jag säger åt kvinnan att jag måste fundera på saken och går ut i regnet som verkar lite kallare och mörkret som verkar lite svartare; svart som en smoking. Medan jag långsamt går hemåt  har jag två tankar i mitt huvud: skall jag trösta mig med en snickers och skulle jag kunna leva med det…leva med…sjalslag?

Fortes fortuna adiuvat