Jag köper aldrig drinkar åt kvinnor

av Serpens Albus

Jag har aldrig haft någon åldersnoja. Min 30-årskris uppenbarade sig aldrig. Jag ser fram emot att bli äldre eftersom jag har märkt att jag ”ser mer” av min omgivning och av världen. Det är nästan som att man i vissa situationer kan förutsäga vad som kommer att hända, som när jag märker hur en ung tjej , jag gissar högst 19 år, står och sneglar på mig vid baren. Hon kommer inte att störa mig eftersom hon är alldeles för blyg.  Jag har rätt. Hon där borta, däremot, är en helt annan femma; lite halvdåsig blick, lite småvirrig och utan egentligt mål, halvtomt glas, jepp, den där bruden är trubbel. Jag har rätt.

Jag befinner mig inne i Vasa centrum för att hjälpa min bror välja ut en kavaj. Jag har slutat jobbet några minuter tidigare och är upprymd. Det är sällan jag har tillfälle att dela med mig av min, enligt många onödiga, kunskap om kostymer och kavajer, passform, material, färg , varför jag föredrar två knappar framför tre. Jag är i mitt esse och shoppingrundan avslutas alltför tidigt. Och då, helt plötsligt inser jag varför jag har så svårt med så många mode- och inredningsbloggar; de visar bara upp resultatet men förklarar aldrig varför de valde just detta, teorin bakom.

Kvinnan med den dåsiga blicken ställer sig bredvid mig vid baren. Hon är skrämmande lik en av mina vänner som för närvarande är bosatt i Spanien, vilket blir ännu mer förvirrande när hon öppnar munnen och säger något som låter som spanska. ”Excuse me?” säger jag frågande, varpå hon på finska frågar om jag talar finska. Hon ler och ser menande på sitt tomma glas. Precis som jag anade – trubbel. Hon har kommit till fel person. Jag köper aldrig drinkar åt kvinnor.

Fortes fortuna adiuvat