Tre saker alla män behöver och alla kvinnor borde veta

av Serpens Albus

Jag sitter i min mörkgråa divansoffa och läser en bok när jag får vad jag själv anser är en snilleblixt, en sådan insikt att jag känner mig manad att dela med mig den till alla män och flickvänner/fruar till män. När det kommer till kritan anser jag att vi män inte är speciellt komplicerade. Vi behöver bara tre saker; egen tid, egen plats och egen ventilationskanal.

Män behöver en egen plats, en ”mancave” där det är vi som härskar. Alltför många män ger med sig då det handlar om inredning eftersom de flesta helt enkelt inte bryr sig så mycket eller anser att kvinnor kan sånt bättre. Helt plötsligt är man omgiven av doftljus, prydnadskuddar och potpurri; en främmande värld. Vår egen plats är vårt kungarike, en säker plats till vilken vi kan dra oss tillbaka och ”göra vår grej”. Män behöver åtminstone någon timme i veckan (helst några) då de får koncentrera sig på exakt vad de vill utan några som helst störande element, tid att fokusera på ”vår egen grej”, vad det nu än må vara.

Sist men inte minst; män behöver en säker ventilationskanal. Jag är fullt övertygad om att det finns alltför få platser där män kan lufta sina tankar utan kvinnlig insyn, utan risk att dömas för vad man säger. Ju längre in i livet man kommer desto viktigare blir det att ha en dylik ”säkerhetsventil” där man inte nödvändigtvis söker svar utan bara byter erfarenheter och bollar idéer. Kvinnans uppgift är att förstå och acceptera detta utan tillstymmelse till bitterhet och utan att försöka skapa skuldkänslor hos mannen för att han faktiskt gör något på egen hand.

Fortes fortuna adiuvat