En man stirrar på mig med avsmak

av Serpens Albus

Vi anländer till nattklubben 00:30. En liten kö har redan bildats och vi ställer oss motvilligt och väntar på vår tur att komma in. En kall vind sveper in genom gränden som till och med i dagsljus är mörk och deprimerande. Invigningen var igår och jag har stora förhoppningar. Jag hoppas på att kunna göra denna klubb till ett stamställe. Nej, mitt stamställe, där alla känner mig och jag aldrig behöver köa för att komma in.

Framför oss i kön står två unga damer som blir avvisade av dörrvakten. ”Det är 22 års åldersgräns ikväll”. Hela övre våningen är fylld av soffor och stolar, en inredning som ser hastigt ihopslängd ut. Jag undrar om mitt hår ser okej ut, efter att tidigare ikväll ha suttit i en badtunna åtskilliga timmar.

Den nedre våningen har mer ”nattklubbskänsla”. Förnöjt konstaterar att man inte skulle ha sett helt vilse ut iklädd kostym. Samma klumpiga människor finns dock även här, trots den högre åldersgränsen och jag får en halv öl spilld på min skjortärm. Jag hoppas att det inte lämnar en fläck. I ögonvrån märker jag hur en man stirrar på mig med avsmak; sådär som de brukar göra just innan de frågar om jag är bög. När jag lämnar stället funderar jag över ifall det är mina figursydda skjortor som orsakar dylika reaktioner.

Fortes fortuna adiuvat