Vet du vad din flickvän tänker?

av Serpens Albus

Klockan är 01:15 och jag kan inte sova, mycket beroende på att jag för någon timme sedan drack två koppar Finrexin. Jag sitter på golvet iförd gråa träningsbyxor, en mossgrön tröja som är för stor och gröna ullstrumpor. Jag har inte tvättat håret på två dagar och börjar få ett ordentligt skäggstubb, i varje fall med mina mått mätt. Jag överväger ifall jag skall delta i Movember-kampanjen och spara min mustasch eller bara skänka pengar utan att behöva se ut som en idiot med en död ekorre under näsan.

Jag slösurfar på bloggar och upptäcker ett inlägg med en bild på ett graviditetstest. ”Du är gravid”. Paniken lägger sig över mig som en kall handduk. Mitt hjärta börjar bulta lite snabbare och jag känner ett lätt illamående innan jag snabbt klickar mig bort, vidare till nästa blogg där det också diskuteras graviditet. En kommentar säger att man inte egentligen kan planera sånt (graviditet). Jag undrar hur det är möjligt.

I dagens samhälle borde de allra flesta vara rätt välinformerade om preventivmedel och hur de skall användas. Om man då medvetet väljer att inte använda någon slags preventivmedel och ”låter det hända”, är det inte då egentligen rätt planerat? Om man släpper händerna från ratten medan man kör bil vet man nog att man förr eller senare kommer att krocka med något. Kanske hon inte planerar en graviditet per se men hon har inget emot ifall det hände, och man har inget emot ifall det hände med dig. Vet du vad din flickvän tänker?

Fortes fortuna adiuvat