Du hoppas inte, du VET att du kommer att klara dig ekonomiskt

av Serpens Albus

Jag glider in och ut ur feberdrömmar hela förmiddagen. Jag stiger upp endast för att gå på toaletten, varefter jag dricker en halvliter vatten och somnar om. Jag bygger baseball-planer, besöker offerplatser och spelar brännboll på fälten bakom huset där jag växte upp. När jag vaknar är rummet mörkt. Bredvid huvudkudden ligger använda näsdukar, en påse halspastiller och nässpray. Aah, nässpray, min räddare i nöden då jag är förkyld. Det är nu mitt crack, då jag inte kan sova eftersom näsan är täppt. Jag skjuter upp och känner hur mentholsprayen bränner en aning i min högra näsborre. Jag vaggas ännu en gång till sömn.

När jag slutligen vaknar och stiger upp värker min kropp och jag slår mig istället ner i soffan insvept i en mörkgrå, rutig filt gjord av 100% ull, mjuk som en ängels vingar. Jag slötittar på en film jag endast blev intresserad av pga dess titel; Mad Money. Bredvid mig i soffan ligger ett informationsblad om sparformer som jag planerar läsa senare. Som om stjärnorna och planeterna hade placerat sig precis rätt handlar Pappers veckotema om pengar, vilket är en aning ironiskt med tanke på att nyheten om att tidningen Papper kommer att läggas ner kommit ut idag. Tydligen ämnar de utföra ett experiment för att se ifall det är möjligt att leva på 10€ under tre dagar. Varför i hela friden vill man göra det? Varför inte istället fokusera på hur man inte hamnar i en sådan sits? Detta borde vara prioritet nummer ett då man börjar arbeta; inte att inreda lägenheten, inte att samla muminkoppar utan att spara ihop sin ”nödfond”, en buffert  för osäkra tider då världen verkar konspirera för att kasta all skit den bara kan på dig.

Det finns många som inte ser nyttan med att bara ha tusentals euro att ligga på ett konto utan att spendera dem ,ja, faktiskt hoppas på att man aldrig blir tvungen att använda dem. Det man inte inser är att pengarna redan är använda. Du har redan spenderat dem. Du har köpt någonting enormt mycket viktigare än en samling muminmuggar eller en thailandsresa. Du har köpt sinnesfrid. Du hoppas inte, du vet att du kommer att klara dig ekonomiskt även fastän din inkomst helt uteblir, någonting som de senaste årens ekonomiska nedgång gjort mycket klart iom att antalet arbetslösa gjorde att handläggningstiden för arbetslöshetsersättning steg upp emot tre månader. Förlita dig inte på att någon, inte ens storebror staten kommer att rädda dig när skiten flyger i fläkten. Det är upp till dig.

Fortes fortuna adiuvat