Pengar KAN köpa lycka

av Serpens Albus

Jag sitter i min stora, mörkgråa divansoffa med en gul post-it-lapp i handen. På den har jag skrivit upp min plan för vad jag skall göra med de 10 miljoner euro som ligger i potten i kvällens lottodragning; betala av familjemedlemmars lån, se till så att båda mina föräldrar kan sluta arbeta och naturligtvis en brett diversifierad investeringsplan för den knappa hälft jag planerar behålla för mig själv. Det intressanta är att jag egentligen inte vill vinna.

Jag gillar utmaningar och att själv sätta upp en plan och uppnå mina finansiella mål är något jag finner ytterst tillfredsställande. Att vinna en stor summa pengar är för lätt, nästan som fusk. Resan dit är för mig minst lika viktig som målet att vara finansiellt oberoende. Det sagt, är jag ändå fast övertygad om att pengar kan köpa lycka. Pengar köper grundbekvämligheter som förbättrar ens livskvalitet, tak över huvudet och mat på bordet. Pengar köper även sinnesfrid.

Om det imorgon dimper ner en oväntad räkning i mitt brevinkast vet jag med 100% säkerhet att jag kommer att kunna betala den inom tre dagar. Den enda utgift som jag inte är beredd på är ifall min bror blir tillfångatagen som spion av Nordkorea och jag måste muta någon för att orsaka ett elavbrott i fängelset medan jag fritar honom. Jag oroar mig inte för utgifter eftersom jag är förberedd; jag har köpt min trygghet och därmed välbefinnande av mig själv.

Fortes fortuna adiuvat