Jag överväger att stiga rakt ut framför en bil

av Serpens Albus

Måttligt irriterad över att jag inte lyckats få undan alla arbetsuppgifter innan helgen står jag vid ett övergångsställe och väntar på att få gå över gatan. Som vanligt i Vasa stannar ingen och jag överväger ifall jag bara skulle kliva rakt ut framför nästa bil. Det skulle lära honom. Jag skulle antagligen inte bli påkörd heller eftersom jag är oövervinnelig. Ändå avfärdar jag tanken utifall att jag faktiskt skulle bli påkörd. Det skulle inte vara bästa sättet att börja helgen på.

I Aukia, när jag kollar helgens stamkundserbjudanden, går jag förbi en spegel och stannar för att studera min spegelbild. Jag har på mig mörkblåa jeans, en svart läderjacka, en grå, virkad tröja och en mörkbrun halsduk. Till min förskräckelse märker jag att mitt ansikte ser lite trött och glåmigt ut. I ren panik köper jag därför en ansiktsmask och en ny ögonmask som skall motverka mörka ringar. Jag passar även på att köpa ett årslager av fuktighetskrämen jag använder. De sista som finns kvar.

Ännu en aning irriterad försöker jag desperat komma i någon slags helghumör och börjar därför fritt översätta meningar från svenska till finska till engelska. ”Var finns ballongerna”- Missä muna-höyry” – ”Where are the steaming eggs”. Jag finner detta otroligt humoristiskt och skrattar högt för mig själv. Det kommer att bli en bra helg.

Fortes fortuna adiuvat