Vem skapar mening i din existens?

av Serpens Albus

Sanden på stranden är varm ännu då solen börjar sänka sig i horisonten. Jag gräver ner stortårna i sanden som är nästan silkeslen. Ännu en dag till ända. Jag har på mig ett par slitna badshorts som inte sett till tvättmedel på ett halvår, lika länge sedan jag såg en kvinna. Naturligtvis stämmer inget av det där. Egentligen står jag vid baren på en nattklubb och tjuvlyssnar på ett samtal mellan två män bredvid mig. Jag har på mig en lila skjorta av märket Sand, en smal svart silkesslips och mörkblåa byxor.

De sista låtarna för kvällen spelas och den ena mannen är märkbart nedslagen över att han inte har hittat någon kvinna att dansa med. Faktiskt har ingen så mycket som sett åt hans håll. Alltför många män lider av detta; inte att de inte får tillräckligt med uppmärksamhet utan att de sätter ett alltför högt värde på en kvinnas uppmärksamhet. De upplever det som att de är värdelösa. Jag vet, för jag har varit en av dem. Och i mina tankar transporteras jag till en öde sandstrand där jag är totalt ensam.

Det är så jag vill se på livet; om det inte fanns några kvinnor, ja, inga andra människor över huvudtaget, vem är det då som ger dig själv värde? Vem är det som skapar mening i din existens? Ingen annan än du själv.  Hitta en mening i ditt liv utanför alla andras förutfattade meningar och låt ingen annan än du själv bekräfta ditt egenvärde. Var kung på din egen ö. Vem vet, kanske du bestämmer dig för att stanna.

Fortes fortuna adiuvat