Västvärldens verkliga lyxvara

av Serpens Albus

Mitt huvud är helt tomt och mina fingrar utför en krampaktig dans till det klickande ljudet av en metronom uppställd på golvet framför mig. Det rytmiska klickandet och den ständiga upprepningen blir mitt mantra som formar en bubbla kring mig där inga störande element finns. Timmar flyter iväg som minuter och dansen blir mindre krampaktig, mer flytande.

Nickelöverdragen stål möter hud som börjar flagna. En vätskefylld blåsa bildas på högerhandens ringfinger och en varm smärta strålar upp genom handen varje gång fingret greppar metallen. En kall vind sveper in från sovrummet, där balkongdörren står på glänt så att rummet skall vara svalt då jag går till sängs.

Det fanns en tid då jag definierade ”lyx” som att ha fler än två par jeans i sin garderob. Nu har jag inte bara det, såväl som många andra par byxor som inte är jeans. Jag har även en stor tillgång på västvärldens verkliga lyxvara; tid. Inte bara ikväll utan då jag själv bestämmer mig för det. Då jag sätter ner gitarren och går in i badrummet för att borsta mina tänder har fem timmar förflutit. Fem timmar som kändes som fem minuter.

”Success is living your life on YOUR terms”
Unknown