Det är måndag och jag mår skit

av Serpens Albus

Det är måndag och jag mår skit. Regnet har pissat ner hela dagen vilket betyder att jag inte sett skymten av solen. När jag kommer hem från jobbet ligger en lapp innanför dörren där det står att det i vissa lägenheter i mitt hus har hittats pälsängrar. Jag kan inte komma ihåg att jag sett några sådana och är lug för en stund ända tills jag läser att de små krypen gillar att äta naturfibrer. Mitt huvud blir tomt. Min hand griper krampaktigt tag i pappret medan jag stirrar ut i tomma intet. Mina kostymer, mina vackra skjortor! Jag skyndar till garderoben och inspekterar klädesplaggen. Inga spår av de djävulska inkräktarna. Jag sitter på sängkanten och stryker handen ömt över min svarta vinterkappa gjord av ull och kashmir. Du är säker lilla vän.

Det är måndag och jag mår skit. Varje steg jag tar är en mental påfrestning. Inte ens ett gympass får mig på bättre humör utan gör mig bara mer utmattad. Regnet pissar ännu ner och till och med små saker irriterar mig. Tre kvinnor kommer gåendes mot mig på trottoaren vilket betyder att jag måste vika åt sidan en aning för att inte gå in i dem. Den ena har dock på sig en knälång, svart kjol som jag tycker är snygg. Jag bestämmer mig för att inte slå dem med mitt paraply. Jag går in i Rewell Center för att uppleva lite  ljus, om än konstgjort. Jag stannar en stund utanför The Body Shop och läser erbjudanden om ansiktsbehandlingar. Det muntrar upp mig för ett tag, tills jag kommer ut.

Regnet pissar ner och mina byxben blir våta trots mitt paraply. Jag börjar fundera att jag kanske inte borde vara så negativ. Det finns ju folk som har det sämre än jag, som barnen i Afrika. De har det svårt…har jag hört. Svårare än vad jag har tydligen. Därför får jag inte gnälla. Men fastän de där ungarna har det svårt borde det väl ändå finnas någon som har det lite jävligare. Kanske någon som bor i Afrika och har explosiv diarré. Allt blir svårare med diarré. Får han gnälla då? Vem är det egentligen som har det mest skit? Tänk om det faktiskt är jag, just nu. Jag försöker muntra upp mig med en Japp eftersom jag läst någonstans att choklad har samma effekt på hjärnan som kokain. Det lyckas inte. Det är måndag och jag mår skit.

Fortes fortuna adiuvat