Svetten har börjat rinna nerför mitt bröst som nu glänser

av Serpens Albus

Jag sitter och stirrar på de avklippta små bitarna på soffbordet. Med en post-it-lapp sopar jag ihop dem till en liten hög som påminner om en miniatyr-höstack eller någon slags damm-konstruktion byggd av väldigt små bävrar. Jag lutar mig tillbaka i soffan och tar en slurk ur en iskall burk cokis. Kanske jag lämnar den där högen där ett tag, kanske till imorgon, eller en vecka. Bara för att jag kan.

Efter mitt ryggpass på gymet har jag planerat köra en halvtimme på crosstrainern men jag känner verkligen inte för det. De första tio minuterna är helvetiska. En kvinna kommer in och jag sneglar automatiskt, utan att tänka på det, åt hennes håll medan hon sätter sig på roddmaskinen en bit framför mig och till vänster. Hon ser bekant ut och jag kommer fram till att jag måste ha sett henne på klubben någon gång men osminkad och utan flytande självförtroende ser hon väldigt annorlunda ut; timid, osäker, nästan rädd. Det irriterar mig en aning att det finns sådant som jag inte verkar ha någon kontroll över, sådant som högst antagligen är en rent biologisk reaktion. Inte för att jag egentligen vill sluta beundra kvinnlig skönhet men det finns ju andra saker jag kan titta på. Min egen spegelbild t.ex.

Svetten har börjat rinna nerför mitt bröst som nu glänser i ljuset från lysrören i taket. Om det vore socialt acceptabelt skulle jag säkert träna utan skjorta, bara för att kunna beundra mig själv bättre. Då halvtimmen har gått går jag in i omklädningsrummet, där jag planerar ta av mig den ärmlösa t-shirten och torka av mig svetten med pappershanddukar. Vad jag egentligen gör är att spegla mig för att se i hur pass bra form jag är. Jag fylls av besvikelse då jag inser att tre andra män finns där, vilket betyder att jag inte kan studera mig själv lika ingående. Jag lugnar mig, går ut igen och låtsas stretcha medan jag väntar på att de skall gå ut.
När jag kommer hem ligger den lilla högen tånaglar kvar på soffbordet. Jag ler förnöjt och ordnar bitarna till ett smiley-ansikte.

Fortes fortuna adiuvat